Geschiedenis van de Groco Group

  • 1987: GROCO is gesticht op 7 mei 1987.  De naam GROCO vloeit voort uit de samentrekking van GROssiers COmpanie.  Groco is een fusie van de aankoopgroeperingen SIVA en de Nederlandtalige leden van de METAL-groep met als doel voordeliger te kunnen aankopen. 
  • 2007: GROCO wordt lid van de IVANA - groep www.ivana.com  Na jaren van informeel samenwerken hebben de Nederlandse inkooporganisatie Necomij b.v. te Sassenheim en het Belgische Groco CV te Destelbergen besloten vanaf september 2006 de samenwerking te formaliseren. Op dinsdag 12 september hebben de voorzitters, de heer Marc Lakke van de Necomij en de heer Willy Somers van Groco CV, hiervoor de overeenkomst getekend.  Door het lidmaatschap van de Groco bij de Necomij ontstaat één van de meest toonaangevende inkooporganisaties voor de bouw en industrie van de Benelux, waarin alle twintig leden zelfstandig opereren. De inkooporganisatie verkoopt alle A-merken maar tevens haar eigen merk Ivana. Het Ivana merk is de bindende factor tussen de leden en hiermee onderscheidt men zich van andere aanbieders. De Ivana producten hebben duidelijke kwalitatieve pluspunten en zijn concurrerend geprijsd.
  • 2014: Zevij te Oosterhout en Necomij te Sassenheim hebben het voornemen om op korte termijn de activiteiten samen te voegen. Het afgelopen jaar is er gezamenlijk een studie verricht naar de voordelen die zijn te behalen door werkzaamheden te centraliseren. 
    Zevij B.V. te Oosterhout, met een inkoopomzet van € 229 mln. en Necomij B.V. te Sassenheim, met een inkoopomzet van € 113 mln., zijn inkooporganisaties voor groothandels in IJzerwaren en Gereedschappen, overwegend gericht op de professionele markt. Bij Zevij zijn 28 groothandels aangesloten met in totaal 281 vestigingen en bij Necomij gaat het om 10 groothandels met in totaal 81 vestigingen. Beide inkooporganisaties hebben de Benelux als werkgebied en richten zich op het onderhandelen van inkoopcondities en -prijzen ten behoeve van de aangesloten groothandels. Samenvoeging van deze activiteiten leidt tot een verbetering van de inkooppositie, maar ook tot een forse kostenverlaging. Immers aan deze activiteiten zijn ook logistieke en administratieve diensten verbonden die in de nabije toekomst zullen worden ondergebracht op één locatie. De kostenverlaging vindt vooral plaats op terreinen als transport, voorraad, administratie en automatisering. De samenwerking zal ook leiden tot een betere benutting van de importlijnen uit het Verre Oosten.